Szkolenia dla pracowników – inwestycja czy koszt?

Coraz więcej firm decyduje się na podnoszenie kwalifikacji pracowników. Pracownicy korporacji, właściciele firm, zarówno tych mniejszych jak i większych, czy nawet osoby prowadzące jednoosobową działalność wiedzą, że w świecie biznesu trzeba być zawsze o krok do przodu.Podnosić kwalifikacje można w różny sposób np. robiąc kursy online, biorąc udział w bezpłatnych warsztatach lub w pełnopłatnym szkoleniu.Przeszkolenie pracownika to jednak spory wydatek. Zatem, inwestycja czy koszt? O tym, czy warto dbać o rozwój pracowników przeczytasz w poniższym artykule.

Zacznę od tego, że na rynku pracownika pojawiło się pokolenie Y. Milenialsi, to osoby urodzone w latach 80 i 90. XX wieku. Charakteryzuje ich planowanie długoterminowe, mają odwagę do zakładania swoich biznesów, nie obawiają się utraty pracy i bardzo chcą się rozwijać. Oczekiwania wobec pracodawcy z roku na rok wzrastają. Jeszcze kilkanaście lat temu pracownicy nie czuli potrzeby dokształcania się lub robili to z przymusu.Dziś młodzi ludzie opierają swoją przyszłość na nieustannym samodoskonaleniu.

Szkolenia, to temat, który może wydawać się zbędny. Przecież każdy właściciel czy pracownik potrafi zachować się kulturalnie i z klasą, ale czy na pewno? Na to pytanie odpowiedź sobie sam, tylko szczerze. Tymczasem poznaj plusy tej “kosztownej” inwestycji…

Po pierwsze dzień dobry!

Szkolenie najlepiej zorganizować przy zatrudnianiu nowego pracownika. Od razu zyskujesz w jego oczach, a takie działanie wpływa na rangę Twojej firmy. Jednakże, co w przypadku weteranów? 

Nasuwa mi się tutaj historia, którą nie tak dawno opowiadała mi znajoma. W firmie, w której jest zatrudniona, wystarczy  przedstawić kierownikowi szkolenie, na które chciałoby się wybrać, by zostało opłacone. Cudownie, co nie? 🙂

Jednak nie do końca. Wśród pracowników tej firmy większość stanowisk zajmują osoby po 50-tym roku życia, które słysząc, że “młodej szkolenia w głowie” – zmieniły do niej stosunek. Zastanawiasz się teraz, dlaczego? A dlatego, że w ich toku myślenia, młodsza koleżanka wkrótce będzie lepsza od nich, przez co  może pozbawić ich pracy… Szanowni Państwo, to tak nie działa. 

Zatem, jak pokazać, że warto?

Rozmawiaj. Zrób zebranie, na którym przedstawisz wszystkim możliwości i korzyści z doszkalania się. Przedstaw plusy tego konkretnego szkolenia. Np. podczas szkolenia z autoprezentacji Twoi pracownicy poza biznesowym savoir vivre, mogą także popracować nad komunikacją czy obsługą klienta. Jeśli do ich wypłaty doliczana jest prowizja ze sprzedaży, to logicznym jest, że dopieszczony klient, to szczęśliwy klient. Szkolenie możesz traktować, jako formę nagrody np. za najlepsze wyniki kwartalne lub jako formę motywacji. 

Po drugie: za co?

Odpowiedź jest banalnie prosta! Początek roku to dobry moment na zaplanowanie szkoleń pracowniczych w budżecie firmy.Pamiętaj, że koszt szkolenia pracowników może być różny. Stwórz krótkie zapytanie i wyślij do kilku firm szkoleniowych. W odpowiedzi na pewno otrzymasz oferty, a z nich wybierzesz tę najkorzystniejszą. Pamiętaj jednak, że nie warto sugerować się jedynie ceną. Weź pod uwagę również inne ważne kryteria – rekomendacje, agendę szkolenia, profil trenera i jakość kontaktu z nim przy ustalaniu szczegółów. Czy jest gotów dopasować swój materiał do potrzeb Twojej grupy i czy w ogóle chce ją poznać. Bez dobrej analizy potrzeb szkolenie może okazać się fiaskiem.Jeśli Twoja firma nie może pozwolić sobie na przeszkolenie całej kadry, skup się na tej grupie, która w Twojej ocenie powinna podnieść swoje kompetencje.

Po trzecie: zwrot z inwestycji

Podnoszenie kwalifikacji pracownika skutkuje pozytywnymi aspektami. 

  • Po pierwsze – wzrasta motywacja do pracy.
  • Po drugie – pracownik wykorzystuje nowe wskazówki i tym samym optymalizuje swoją pracę.
  • Po trzecie – skoro optymalizacja pracy to i oszczędność czasu. Możesz spokojnie zlecić kolejne zadania, z którymi wiesz, że pracownicy sobie poradzą, a Ciebie odciążą.
  • Po czwarte – systematyczne szkolenia zapobiegają wypaleniu zawodowemu!
  • Po piąte – wzrasta pewność siebie pracownika.

Obserwując trendy szkoleniowe, widzę jak wielu pracodawców przywiązuje wagę do rozwoju firmy. Pojawiają się nowe inwestycje, nowe formy reklamy, czy nowy szablon strony internetowej. Pracodawcy dbają o relacje z klientami (np. dając zniżki na usługi), często zapominając o tych, bez których tych relacji mogłoby nie być. Pracownik! 

Zadbaj o niego! Pozwól mu się rozwijać. Zadbaj o jego stanowisko pracy. Wysłuchaj jego pomysłów i perspektywy. Zaufaj jego intuicji. 

Każda inwestycja  w drugiego człowieka zwróci Ci się kilkukrotnie. Zastanów się, czy szczęśliwy i pewny siebie, pracujący od 10 lat dla Ciebie, człowiek – nie zasłużył na pochwałę i docenienie go? A może właśnie ten, który został zatrudniony 4 miesiące temu wyróżnia się i widzisz w nim ogromny potencjał?Pomyśl: co sprawiło, że zacząłeś działać i kto wtedy w Ciebie wierzył…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *